Stor takk til elevene på 10. trinn ved Holte skole, og elevene med valgfag «design og redesign» på Oasen skole Strømme (8.–10. trinn), som har delt sine drømmer og idéer med oss! Sammen med sine superengasjerte lærerne, Kirsten M. Lundø og Marie Bentsen Greivstad, har klassene gjort et inspirerende og kreativt prosjektarbeid som del av medvirkningsprosessen for Demo Rona.
I samarbeid med arrangørene for Barnas arkitekturdag sendte vi nemlig ut en skoleoppgave og ba elevene lage en modell. Vi hadde lyst å vite hva som gjør at Demo Rona blir et bra sted for dem å være. Elevene har derfor fylt modellene med møbler, aktiviteter og tilbud som de setter pris på.
Her finner vi bøker, bokhyller, aviser og tidsskrifter og studieplasser, men også skjermer, gamingrom, masse puter, sofaer og senger, kaker og kakao med krem. Sittehuler, kosekrok, sklie – og ikke minst et stort akvarium under gulvet, for det var lov å tenke stort og uten hensyn til budsjett. Trær, kunst og kart – og en benk ved hagedammen: et skikkelig hyggelig sted å være!
Utstillingen blir stående på hovedbiblioteket i 2. etasje til midten av november. Vi har allerede notert oss en del idéer som vi ønsker å ta hensyn til når vi innreder Demo Rona. Og i løpet av de neste ukene får vi også sett på tre forskjellige innredningsforslag som interiørelever fra Tangen VGS har utarbeidet. For dem har vi satt tydeligere rammer, bl. a. ved å videreformidle innspillene som har kommet fram på idédugnader og i samtaler med Hånesbeboere tidligere i oktober.
Hva vekker din interesse? Hva bruker du tiden din på?
Det er faktisk ikke alle som vet hva som skal til for at de skal bruke et bibliotek. Vi spør derfor om fritidsaktiviteter og hva innbyggerne er opptatt av. På denne måten kartlegger vi interesser i lokalsamfunnet som vi kan ta utgangspunkt i når vi skal tilrettelegge for ulike aktiviteter der mennesker samles.